COQ ROCK HISTORY

 

“Hoe een gratis-inkom-festival organiseren met slechts 2500euro” … Het zou een mooie uitdaging geweest zijn voor Tom Waes! Als leden van de gemeentelijke jeugdraad van De Haan besloten we, na de eeuwwisseling, echter zelf de uitdaging aan te gaan.

 

De eerste zaterdag van juli 2001 werd het marktplein van De Haan tot één groot festivalplein omgetoverd. De eerste Coq Rock was een feit. De naam werd afgeleid van het festival “Rock le Coq” , die ergens in de vorige eeuw na één editie door financiële tegenslag ter ziele ging.

 

Een groep enthousiaste vrijwilligers zette zijn schouders onder het project en bood zo in eerste instantie beginnende bands de kans op de planken te staan, en muziekliefhebbers de mogelijkheid een festival bij te wonen zonder zich blauw te betalen.
Door het succes en de grote vraag naar een vervolg, die we via de jeugdraad en de jeugd-ontmoeting-centra’s ontvingen, konden we steeds op meer vrijwilligers en enthousiaste medewerkers rekenen.   

 

3 hoofddoelen werden vooropgesteld en zijn tot op vandaag onze hoofddoelstellingen :

1. het festival moet GRATIS toegankelijk zijn zodat alle jeugd uit alle lagen van de bevolking het kan bijwonen.

2. beginnende bands/groepjes moeten de mogelijkheid krijgen als ‘opener’ op het festival de ervaring op te doen om die later toe te passen en hun muzikale carrière verder uit te bouwen.

3.de bands dienen op een professionele manier ontvangen en verzorgd te worden. Veelal worden beginnende bands/groepjes met minachting behandeld en moeten  ze (letterlijk) voor een appel en een ei spelen, meestal met een aftandse versterking en/of afregeling. Wij bieden hen professionele show apparatuur zodat ze zich 100% kunnen geven. We hebben ondertussen al een sterke reputatie opgebouwd inzake catering (spijs en drank voorzieningen) van onze artiesten.

 

Enkele mijlpalen:

 

2001 – de eerste editie “open air” met bands als “Flatcat”, “Cowboys & Aliens” en “After All”. Hiermee bewees de organisatie al een neus te hebben voor opkomend talent.   

 

2002 – succes heeft helaas soms ook een negatieve kant. Een lid van de jeugdraad zag het initiatief als politieke propaganda en eiste een “toegankelijkere” versie in de deelgemeente Wenduine voor 2002. Er was echter geen budget voor 2 initiatieven dus besloot de jeugdraad het concept beurtelings in De Haan centrum en Wenduine te laten doorgaan. Onder een andere naam werd dan ook in 2002 een initiatief georganiseerd en moest Coq Rock een jaartje de koelkast in.    

 

2003 – de tweede “open air” editie was ondanks het slechte weer in de voormiddag  wederom een succes met de tribute band “KISStory”. Zij bootsten alle showelementen van hun originele voorbeelden getrouw na. Ook de toeristen genoten in groten getale.

 

2004 – door het “beurtelings akkoord” zou 2004 opnieuw een sabbatjaar geworden zijn, mocht de jeugwerking “JOC De Broedkasse” niet net hun gloednieuwe locatie geopend hebben.

De lokalen van de vzw werden ons kosteloos aangeboden en met de hulp van enkele spontane sponsors werd een “backstage editie” op poten gezet. Niet minder dan 10 bands verdeeld over 2 podia speelden gratis hun set voor een uitgelaten publiek.  

 

2005 – de tweede indoor editie kon op veel volk uit Oostende rekenen met de lokale bands Revenge88 en Ostend Powers.

 

2006 – aangezien in 2004 het gepland initiatief in Wenduinde afgelast was, werd het “beurtelings akkoord” afgevoerd en kon er ook in 2006 een editie worden georganiseerd. Het idee om een klepper als afsluiter te boeken bleek een schot in de roos. “Belgian Asociality” besteeg het podium voor een overvolle zaal. De hilarische verrassingsact “Klets” sloot een succesvolle avond af.   

 

2007 – het vooruitzicht dat de lokalen van De Broedkasse in 2008 zouden worden gesloopt, bewoog de organisatie ertoe om een, weliswaar betalende, “tribute-winter-editie” (naast de zomereditie) te organiseren ten voordele van het huren van een festivaltent voor de 2008 editie.  

 

2008 – de eerste “tent editie” op de polyvalente sportpleinen van het sportcomplex “Pier10” was onmiddellijk een succes met als headliner de Nederlandse formatie “Delain” van de oprichter/songwriter van Within Temptation.

 

2009 – in dat jaar werd de vzw Coq Rock opgericht en werd besloten om in samenspraak met de jeugdraad een heuse “Coq Rock Rally” te organiseren in het JOC De Broedkasse, die ondertussen hun werking verhuisd had naar de kelders van het gemeentehuis. 6 bands streden er voor de openingsplaatsen van de 2009 editie. De Nederlandse formatie “Peter Pan Speedrock” sloot in stijl de zomereditie af …

 

2010 – de Nederlandse formatie “Deadcell” verbaasde vriend en vijand met hun industrial live show ! Verdere toppers waren “The Taste” uit Oostende en “Guilty As Charged” die al een horde fans in de middag meebrachten.

 

2011 – voor de  10de editie werd geopteerd voor een “BEST OF” waarbij we zeker uitkeken naar een herhaling van de live show van “Deadcell” maar ook bands uit onze eerste edities zoals “After All” niet vergaten. De gitaarvirtuoos Marcel Coenen van “Sun Caged” was ook weer van de partij alsook de notoire “Dubbe” met z’n beruchte “Revenge 88”. Het bezoekersaantal loog er niet om:  “Belgian Asociality” is nog steeds een band met een trouwe aanhang en dit was ook op deze jubileum editie te merken.  

 

2012 – de zomeraffiche werd bekendgemaakt op een “Coq Rock Party” waar we met trots konden aankondigen dat we die zomer een internationaal gezelschap mochten verwelkomen vanuit Frankrijk, Australië, Italië, Duitsland, Zweden, … Alle bands waren onder de noemer “sleaze-glam-rock” te vinden en hadden de sfeer van de ’80 periode op nostalgische wijze naar ons festival gebracht !    

 

Ons succes en onze geslaagde mediacampagnes zorgen er ieder jaar voor dat we een sterke affiche kunnen aanbieden aan onze bezoekers. Ons gemiddeld bezoekersaantal ligt jaarlijks rond de 850 man. In de (nabije) toekomst hopen we ons festival opnieuw indoor te kunnen houden, dit in de gemeentelijke polyvalente sporthal, zodat we de kost voor de huur van de festivaltent zouden kunnen uitsparen. Gelukkig kunnen we sinds 2004 beroep doen op lokale handelaren en sympathiserende bedrijven die door hun steun ons initiatief levendig houden. We hopen dan ook in de toekomst nog meer sponsors te overtuigen om via ons evenement reclame te maken en hiermee niet alleen het festival gratis te houden maar ook grotere namen op de affiche te kunnen plaatsen.